Szar géppel is lehet jó képet készíteni.

Ez kérem úgy ahogy van, hülyeség.  “Nem a gép számít, hanem a kép és annak mondanivalója, hogy mivel és hogyan készült az másodlagos.”  Ez is akkora marhaság, mint a címben olvasható aranyköpés.  Azok szokták ezt hangoztatni, akik már vagy megcsinálták a jó képet a szar géppel, vagy belekérgesedtek a fotográfiába.  Igen ám, de ez a jó képet szar géppel művelet csak oda működik, vissza már nem.  Hogy értem ezt?  Elmondom, röviden.

Most mindenki mélyen nézzen magába és kurvára legyen őszinte.  Ha készítünk egy jó képet egy szar géppel, legalább vagy ötvenszer felmerül bennünk a kérdés:  Mi lett volna, ha reggel nem vagyok lusta és beteszem a táskába a mark kettőt, vagy a dé hármat, vagy az em9-et?  Én megmondom.  Most lenne egy tónusgazdag, akár nagy méretben is kinyomtatható, eltérő rekesz ill. záridő beállítással készült prémium minőségű felvételünk és egy buzinagy vigyor az arcunkon.  Ez lenne. 

De nem ez van, sőt, épp ellenkezőleg, sóhajtunk egy nagyot és elkezdjük keserédesen  megszeretni, szeretgetni a szar géppel készült jó képünket, és közben szépen lassan belemagyarázzuk, hogy így talán jobb is, mintha a nagyot hoztam volna.  Mert ugye, ha a nagyot hozom, akkor most nem lenne ilyen hangulatos ez a kép.  És pontosan ugyanebben a szent pillanatban,  láthatatlan és érezhetetlen formában, örökre  belénk költözik az önbecsapás.

Szóval, ha most kérnék tőletek egy jó képet a vasárnapi városról, 800-ból 799 fotós holtbiztos, hogy a jó  gépét vinné magával a szar helyett.  Na de marad 1. aki meg nem.  Erre szokták azt mondani, hogy a kivétel erősíti a szabályt.

Nem, a kivétel sosem erősíti a szabályt és a kétszer kettő sem lehet néha öt, mert ha így lenne, akkor borulna a matematika.

Mondandóm lényege az lenne, hogy minden számít, minden. A váz, az objektív, a felvételi anyag, a tavaszi szél, a reggeli cigifüst, a vöröshajú lány ott a túloldalon…  Minden, attól a perctől kezdve, hogy eldöntötted.

Ma fényképezni fogok!

 

 

samsung_sgh_x_820

11 thoughts on “Szar géppel is lehet jó képet készíteni.

  1. Zoli! Szerintem itt most iszonyatos nagy marhaságot sikerült leírnod!
    1. Hol vannak a száz évvel ezelőtti gépek technikailag a mai gépek mellett? Mégis micsoda fotók készültek már akkor is!
    2. Purciur nick mond neked valamit? (nem ugrik be a valódi neve) Egy ócska szappantartóval olyan csodaszép makrókat készített, hogy csak irigyelni tudtam.
    Ehhh…

    ui: hogy a fenébe lehet törölni erről a szemétdombról (=wordpress.com) a regisztrációmat? A blogomat már rég töröltem, de nem adhatom meg a szokásos e-mailemet, mert mindenáron ragaszkodik hozzá, hogy belépjek vele…

  2. Szia!
    Szerintem nem ment át az üzenet. Az megint más kérdés, ha egy konkrét koncepció van a háttérben és ennek megfelelően választjuk meg a legalkalmasabb technikát. Én arról a jelenségről beszélek, amikor nem visszük magunkkal a szeretett kameránkat, de azért van nálunk valamilyen képrögzítő eszköz. Elénk keveredik egy szinte kihagyhatatlan pillanat és katt. Aztán a neten megpróbálják úgy tálalni, mintha ez az egész szándékos választás lett volna. Én csak azt próbáltam ide lefesteni, hogy ha igazán szeretnéd a saját igényszintedet fitten tartani, akkor nem lehet egy kibaszott lekezelő kijelentéssel elintézni a képalkotást. Az eszközválasztás pontosan akkora jelentőséggel bír, mint maga a téma, amit rögzíteni szeretnénk.
    Ezt határozottan állítom!

  3. Én már fényképeztem ma, 6×6-ra és 6×4.5-re is, igaz, csak 3-3 képet, hogy elő tudjam hívni a filmeket. Az írásod kicsit sarkos,de van benne igazság. Vannak témák, amihez igenis kell a legjobb felszerelés, pl. sport, riport, reklám, épület fotó, de ne hagyjam ki a természet fotót sem, ahova a 4-5-600mm objektívek kellenek,stabil állványok. De amit mi fotózunk, pl. te meg én is, az nem annyira specifikus, oda az apsc szenzor meg egy-két jó fix objektív elég, aztán jöhetnek a remek képek. Szerintem.

  4. “Mondandóm lényege az lenne, hogy minden számít, minden. A váz, az objektív, a felvételi anyag, a tavaszi szél, a reggeli cigifüst, a vöröshajú lány ott a túloldalon… Minden, attól a perctől kezdve, hogy eldöntötted.
    Ma fényképezni fogok!”

    Nem akarok én ünnepnapot állítani minden egyes kockának, de ne legyen már mindegy, hogy mivel készül el egy-egy felvétel.

  5. Azt gondolom értem mit akartál mondani, de sajnos még az ellenkezőjével se értek egyet.

    1. A tökéletes fotó
    Tegyük fel, hogy nálad van a tökéletes apparát (tetszőleges mélységélesség és élességi sík, pengeéles kontúrok, irtózatos felbontás és denzitás) és tegyük fel azt is, hogy mindezt egyszerre képes rögzíteni, hogy később ezek közül úgy válasz a kép adjusztálása során ahogy csak akarsz. Akkor (és csakis akkor) leszel képes bármit – még egy szar géppel készült fotót is – kihozni belőle az utómunkák során.

    Én szoktam fotópapírra lyukkamerás képeket készíteni. Nem mondanám, hogy művésziek, talán még csak nem is jók, de pontosan ugyanolyat nem – vagy csak nagyon nehezen és borzasztó drágán – tudnék csinálni digitális technikával.

    2. Mi teszi a jó fotót?
    Igazából fogalmam sincs, de szerintem az se biztos, hogy a jó géppel jobb képet csinálsz, mint a szar géppel. Nem vagyok benne biztos, hogy egy tökéletesen éles, minden elemében pontosan rajzolt Garbo portré pont ugyanazt a hatást érné el mint amit a Genthe által készített fotó (http://www.fotonlog.hu/2008/05/arnold-genthe.html)

    Összefoglalva nekem az a véleményem, hogy egy szkennertől kezdve egy ezüsthalogeniddel bevont üveglapon át, egy apró fény hatására töltést felhalmozó kondenzátokból álló lapkáig, bármivel lehet – sőt érdemes – megörökíteni a valóságot. Ha ügyes vagy és tudod, hogy melyiknek mi az előnye és hátránya sok szép fényképet tudsz készíteni. Bármivel.

    További idevágó gondolatok:
    http://www.fotonlog.hu/2013/04/a-filmes-idok-nem-voltak-olyan-jok.html

    • Hát, én az ellenkezőjével egyetértenék, miszerint jó géppel szar képet is lehet csinálni. Erre azért van példa bőven.

      “1. A tökéletes fotó
      Tegyük fel, hogy nálad van a tökéletes apparát (tetszőleges mélységélesség és élességi sík, pengeéles kontúrok, irtózatos felbontás és denzitás) és tegyük fel azt is, hogy mindezt egyszerre képes rögzíteni, hogy később ezek közül úgy válasz a kép adjusztálása során ahogy csak akarsz. Akkor (és csakis akkor) leszel képes bármit – még egy szar géppel készült fotót is – kihozni belőle az utómunkák során.”

      Dincsi, szövegértelmezésből vittem haza az ötösöket rendesen, de bevallom őszintén, hogy itt most valahol a felénél elvesztettem a fonalat. A kérdésem az utolsó mondatot érinti leginkább. Mikor? Azt írod, hogy akkor és csakis akkor… Oké, de mikor?
      Erről eszembe jutott egy kérdés, talán Galláék voltak az elkövetők. Így szól, ha jól emlékszem: Miért van az, hogy az utóbbi időben úgy elszaporodott és olyan ugrásszerűen, hogy szinte teljesen?

      2. Mi teszi a jó fotót?
      Én tudom! Ha már egy emberre pozitív hatást gyakorol a felvételed, az már egy jó kép. Lehet, hogy ez a mondat túlzottan szentimentális, költői, vagy épp idealista, de határozottan hiszek ebben a kijelentésben.

      Én viszont biztos vagyok abban, hogy ha öt perccel később azt a Garbo portrét egy digitális raizolja le, kurvára nem érne el nálam semmi hatást.

      Ahhoz, hogy teljesen megérts engem, kérlek olvasd el H.Z.-nek írt válaszom.
      Köszönöm, hogy jelen voltál!!!

      • Talán a Galláéknál egy pöttyet értelmesebb volt az inkriminált mondat. 🙂 Mindenesetre csak azt szerettem volna mondani, hogy szerintem akármilyen überfasza digitális géppel is fotózol, mindenképpen más hatást fogsz elérni vele, mint egy Mamiya 645-tel egy Pajtással vagy egy gyufásdobozból készült lyukkamerával. Ahhoz, hogy ezt mind szimulálni tudd digitálisan, az eszköznek a valóságot kellene eltárolnia, nem pedig leképeznie.

        Abban úgy látom egyetértünk, hogy a témához és hangulathoz legmegfelelőbb képrögzítési eszközt vigyük magunkkal ha fotózni megyünk. Csak abban vitatkoztam, hogy ez nem feltétlenül az ötdé.

  6. Én is előszeretettel hirdetem, hogy nem a gépen múlik, hogy milyen lesz a képed. Nyilván egy telefon nem tud korlátlanul kiváltani egy sokkal jobb gépet. Én pont ezért nem is szeretek telefonnal fényképezni (sőt JPG-ben sem), mert a kisebb felbontással, dinamikával, stb elveszítek további lehetőségeket. De volt már rá példa, hogy mobilos képemet vették volna meg, ha az eredetit is megtartottam volna, nem csak vízjelezve – mert annyira nem tekintettem értéknek, hogy az erdeti is megmaradjon, nem csak amit a blogomra kitettem.
    Viszont, ahogy te is leírtad, jó géppel is lehet szar képeket csinálni és az emberek többsége általában a technikát fetisizálja és csak egy jobb gépet vesz, de ugyanúgy mobilos színvonalú képeket csinál vele, mert a tudást és a tudatosságot már nem teszi mögé. Én általában ezért mondom, hogy szar géppel is lehet jó képeket csinálni. Ha valaki tud fényképezni, akkor egy telefonnal is tud tartalmilag (téma, mondanivaló, beállítás, kompozíció, fények, stb) jó képet csinálni. Az a kép a mag korlátai között egy nagyon jó kép lesz – ettől még lehet, hogy bánni fogja a fotós, hogy lehetett volna nála nagyob érzékenységű, jobb rajzolatú, nagyobb felbontású, akármimásban jobb gép, és akkor lehetne azon a téren jobb a kép. A műszaki minőséget nyilván az eszköz technikai minősége határozza meg. Azt a fotósnak kell eldöntenie, hogy neki a tervezett felhasználásra, célra megfelel-e a technológiailag rosszabb minőségű kép, vagy mindenképpen jobbra van szüksége….vagy nincs rá szüksége, de ragaszkodik hozzá. De az esetek többségében nem attól rossz egy kép, hogy régi, rossz, gyenge, vagy olcsó géppel készült. És ennek a paraméternek a javításától a legtöbb kép nem is lenne jobb.

    • Ellenérveket nem tudnék felhozni az állításaiddal kapcsolatban. Tulajdonképpen én csak azt szerettem volna közölni, hogy ha fényképezni megyek, akkor igyekszem szem előtt tartani, hogy a nap végére a saját igényszintemnek megfelelő, minőségi anyaggal térjek haza.

Örülnék, ha leírnád a véleményed.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: